Często zadawane pytania

Wymiana oleju silnikowego - kiedy i po co?
wymień olej
wymień olej

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Należy wymieniać go regularnie, ponieważ to właśnie olej odpowiedzialny jest za smarowanie współpracujących ze sobą części w silniku.

Wymiana oleju silnikowego to jedna z czynności, którą kierowcy czasami decydują się wykonywać samodzielnie. Dysponując odpowiednimi narzędziami i podnośnikiem lub kanałem, można oczywiście samemu wymienić olej. Zdecydowanie lepiej jednak powierzyć tę czynność mechanikom w profesjonalnym warsztacie. Nie tylko przeprowadzą oni całą operację szybko i skutecznie, ale kierowca zyska też pewność, że do silnika dobrany został olej o odpowiednich parametrach, a stary w całości został odessany.

Czemu wymieniać olej i za co tak naprawdę odpowiada on w samochodzie?

Olej silnikowy odpowiada za:

  • redukcję tarcia pomiędzy pracującymi tłokami a cylindrami,
  • zmniejszenie oporów pracy silnika (co ma wpływ na zużycie paliwa),
  • uszczelnienie luzów pomiędzy pracującymi elementami i uszczelnienie komór spalania,
  • zmniejszenie hałasu (na skutek zmniejszonego tarcia),
  • chłodzenie pracujących elementów silnika,
  • odprowadzanie zanieczyszczeń i transportowanie ich do filtra,
  • ochronę przed korozją (oleje zawierają szereg dodatków antykorozyjnych).

Olej sprawia, że części samochodu nie pracują „na sucho”. Kiedy więc zanikają jego właściwości i konieczna jest wymiana? Najprościej byłoby powiedzieć, że według zaleceń producenta, który wskazuje, co ile kilometrów przebiegu powinno wymieniać się olej oraz jaki jego rodzaj użyć. Jak w każdej regule i tu jednak wyróżnić można wyjątki, bo np. część producentów zaleca wymianę nawet co 50 tysięcy kilometrów, co wydaje się niespecjalnie trafną rekomendacją. Najlepiej dla silnika wymieniać olej co 15 tysięcy kilometrów, ale nie rzadziej niż raz do roku.

W przypadku samochodów z silnikami wysokoprężnymi, wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF i FAP, konieczne jest stosowanie olejów niskopopiołowych. O tym, jaki olej najlepiej dobrać do auta doskonale będą jednak wiedzieli mechanicy w warsztacie. Warto skorzystać i ich usług. W ten sposób zadbasz nie tylko o sprawny stan techniczny swojego auta, ale i o własne bezpieczeństwo.

Jak długo można przechowywać zakupiony olej?

Maksymalny okres przechowywania oleju składa się z 3 terminów:

- Przechowywanie fabrycznie zamkniętego oleju silnikowego i przekładniowego może wynosić do 4 lat od daty produkcji umieszczonej na opakowaniu.

- Przechowywanie oleju po otwarciu może następować przez okres 1 roku od otwarcia.

- Olej w silniku może pracować przez 1 rok (oleje konwencjonalne) lub przez 2 lata (oleje LongLife) jeśli producent pojazdu dopuszcza oleje LongLife.

W/w okresy przechowywania sumują się więc po 4 latach magazynowania możliwe jest otwarcie oleju np. w beczce z którego należy skorzystać max w 1 rok. Po tym czasie olej (longLife) może pracować w silniku nawet 2 lata co czyni go użytecznym przez 7 lat od wyprodukowania (4+1+2).

Odpowiadał Paweł Mastalerek
A&I Technical Capability Manager

Central East Europe PL&CSH

Czy olej z beczki różni się od oleju z konfekcji?

Formulacja (skład i technologia wytwarzania) olejów stosowanych do napełniania tzw. konfekcji i opakowań zbiorczych jak beczki jest dokładnie taka sama i powstaje w tych samych fabrykach, na tych samych liniach produkcyjnych. Różni się jedynie maszyna do nalewania/pakowania – inna do beczek, inna do konfekcji. Z tego powodu z całą pewnością pod względem jakości olej z beczki nie różni się od oleju z konfekcji. Dodatkowo warto zauważyć że różne fabryki Castrol używają tych samych formulacji i procesów produkcyjnych więc nawet jeśli np. EDGE 5W-30 LL w opakowaniu 1L zostanie wyprodukowany w innej fabryce niż EDGE 5W-30 LL w opakowaniu 208L to oba oleje mają dokładnie taki sam skład i zastosowanie.

Odpowiadał Paweł Mastalerek
A&I Technical Capability Manager Central East Europe PL&CSH

Skąd pochdzi olej CASTROL na polskim rynku?

Pochodzenie oleju na rynku Polskim należy podzielić na dwa zagadnienia – opracowywanie nowych technologii i produktów oraz na produkcję.

- Opracowywanie nowych technologii i produktów odbywa się w Centrach Technologicznych. Największym jest Centrum Technologiczne w Pangbourne w Anglii. Tam są opracowywane przede wszystkim oleje silnikowe zarówno do ciężarówek, pojazdów osobowych jak i motocykli. Drugim pod względem ważności jest Centrum Technologiczne w Neuhof (Hamburg) w Niemczech. Tam Centrum Technologiczne specjalizuje się w olejach przekładniowych i hydraulicznych. Jest jeszcze kilka Centr Technologicznych specjalizujących się w olejach przemysłowych np. Mönchengladbach w Niemczech.

- Produkcja odbywa się w tzw. blendowniach w oparciu o technologie opracowane w Centrach Technologicznych. Oleje Castrol dostępne na rynku Polskim pochodzą głównie w 4 fabryk. Gent w Belgii - wszelkie oleje silnikowe, Neuhof w Niemczech – wszelkie oleje silnikowe i przekładniowe, Neudorf w Austrii – wszelkie oleje silnikowe oraz Cornaredo we Włoszech skąd głównie pochodzą oleje do motocykli i oleje silnikowe do samochodów.

Castrol nie produkuje żadnych produktów w Polsce.

Odpowiadał Paweł Mastalerek
A&I Technical Capability Manager Central East Europe PL&CSH

Jaką mam pewność, że oleje sprzedawane w Waszym serwisie są oryginalne?

Jako oficjalny dystrybutor marki ExxonMobil zapewniamy, iż wszystkie produkty sprzedawane i polecane przez Firmę” Mechanika Pojazdowa - Ekspres Adam Sagan” są produktami w 100% oryginalnymi i pochodzą tylko i wyłącznie z oficjalnego źródła .

O legalności i oryginalności w/w produktów zapewnia wystawiony przez nas certyfikat .

Dodatkowo każda beczka znajdująca się w serwisie ma swój numer batch, który zapewnia o oficjalnym pochodzeniu danego produktu.

Odpowiadał konsultant do spraw sprzedaży i martetingu produktów Exxon Mobil - Marcin Wołek.

Czy warto zmienić filtr paliwa przed nadejściem zimy?

Filtr paliwa zatrzymuje zanieczyszczenia znajdujące się w paliwie, którymi mogą być między innymi: produkty korozji, opiłki metalu, kurz i inne cząstki stałe. W przypadku filtrów paliwa do silników diesla, duże znaczenie ma również separacja wody.

Filtry paliwa dedykowane silnikom diesla są najczęściej wyposażone w odstojniki, w których gromadzi się odseparowana z oleju napędowego woda. Przed nadejściem zimy, odstojnik należy opróżnić, ponieważ znajdująca się w nim woda może zamarznąć i zwiększyć ryzyko uszkodzenia filtra. Coraz więcej nowoczesnych pojazdów posiada czujnik wykrywający nadmiar wody w filtrze, jeżeli jednak Twój pojazd nie ma wspomnianego rozwiązania, musisz pamiętać o ręcznym opróżnieniu odstojnika z wodą. Woda zbiera się w odstojniku paliwa bardzo powoli, ale jeśli kierowca ma zwyczaj częstej jazdy z małą ilością oleju napędowego w zbiorniku, proces osadzania wody może przebiegać szybciej. Powodem zwiększonej ilości separowanej przez filtr paliwa wody, jest skraplana para wodna zawarta w powietrzu niewypełnionego całkowicie zbiornika paliwa. Skraplana para osadza się na odsłoniętych i wychłodzonych ściankach zbiornika, a następnie spływa do paliwa i wraz z nim trafia do filtra. Opróżnianie odstojnika wody w filtrze paliwa przed nadejściem zimy to konieczność, która uchroni nas przed ryzykiem uszkodzeniem filtra. Warto jednak wspomnieć że zamarznięta woda to nie jedyne potencjalne zagrożenie dla filtra paliwa, które jest związane z niską temperaturą otoczenia. Innym zagrożeniem jest parafina, która w niskiej temperaturze ulega wytrąceniu z paliwa i przekształca się w krystaliczną woskową masę blokującą filtr paliwa. Więcej o tym, jak uchronić się przed parafiną przeczytasz

Dlaczego warto wymieniać filtr paliwa na nowy przed nadejściem każdej zimy?

W przypadku wytrącenia się parafiny z paliwa, zanieczyszczony filtr paliwa zapcha się dużo mocniej i szybciej niż filtr nowy. Warto każdorazowo wymieniać filtr paliwa przed nadejściem zimy, ponieważ przepływ paliwa przez zużyty filtr jest dużo trudniejszy.

Nie ma odpowiedzi na twoje pytanie? Zadzwoń i zapytaj o szczegóły

Telefon: 12 386 33 36